Äppelpaj




Blir gott det
:)

Tid: 45 min (varav 25 min i ugnen)

 3-4 portioner


Du behöver:

  • 4 små äpplen
  • ¾ tsk malen kanel
  • ¼ - ½ dl strösoker


Smuldeg:

  • 75 g smör eller margarin
  • 1 ¾ dl vetemjöl
  • ½ dl strösoker
  • 1 ½ tsk vaniljsoker

Gör så här:

Skala äpplen och skär dem i småbitar och lägg i en ugnssäker form. Strö över kanel och socker.

 

Smuldeg:

Låt smöret bli rumsvarmt och skär det i mindre bitar.

Blanda alla ingredienser utom smöret. Tillsätt sedan smöret och finfördela det med fingertopparna till en grynig massa (man kan också använda elvisp). Fördela smuldegen över äpplena.

Grädda mitt i ugnen ca 25 min i 200°C.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0